Pomocy! Jutro Chanuka a ja nie mam menory! Co robić?!

Przede wszystkim: nie wariować :) Bez obawy – specjalna chanukija nie jest niezbędna by świętować! Najważniejsze jest źródło światła – świece, bądź lampki oliwne, abyśmy mogli szerzyć wieść o cudzie chanukowym. Reszta to już kwestia upiększania micwy (chidur micwa), osobistych preferencji estetycznych, sytuacji finansowej czy innych czynników. Ja osobiście nigdy nie posiadałam specjalnej chanukiji, poza takimi prostymi metalowymi giętkami rozdawanymi czasem… Za dużo się przeprowadzam aby inwestować w takie artykuły. Być może pewnego dnia nabędę jakiś ładny okaz, ale do tego czasu robię chanukiję sama. Gdy mieszkałam w Izraelu robiłam własną chanukiję oliwną: wystarczyło 9 kieliszków do wódki, oliwa i zestaw knotów. Niestety, jakkolwiek pomysł był świetny, był on również dość … brudny w praktyce ;-) Trzeba było bardzo uważać, aby nie umazać oliwą całej okolicy, a szkiełka kieliszków się niestety szybko brudziły. Nie jest to jednak jedyny sposób na domowej roboty świecznik chanukowy.

 

Chanuka to jeden z najwspanialszych tematów dla domowych projektów artystycznych, i jeśli ktoś ma dzieci to można na prawdę dać wyobraźni poszybować. Chanukije można robić prawie ze wszystkiego: z masy solnej, modeliny, rurek, pudełek, gliny… nie ma granic. Ale dla osób, które nie mają czasu na projekty lub nie mają możliwości, polecam najprostszą opcję: tealighty (czy podgrzewacze). Łatwe w obsłudze, można kupić w prawie każdym sklepie, nie wymagają specjalnych świeczników, są bezpieczne i palą się wystarczająco długo. Jeżeli mamy 9 specjalnych małych świeczników na takie świeczuszki, to świetnie! Jeśli nie, to i tak nie szkodzi. Można je zwyczajnie ustawić jeden obok drugiego, zachowując podstawowe zasady bhp :) Oto odsłona mojej kreacji – pudełko (potrzebowałam podwyższenia, aby ogień świeczek widać było przez okno) owinięte w papier ozdobny (akurat miałam złoty), listewka z folii aluminiowej pod świeczki – dla ochrony, i szemesz (świeczka-pomocnik) na lekkim podwyższeniu (z odwróconego tealighta) aby się wyróżniał od innych. I tyle – prosta, tania i szybka w przygotowaniu chanukija gotowa.

 

Najważniejsze są świeczki, reszta to otoczka! Nawet, jeśli nie mamy wystarczającej liczby świec na każdy dzień, niech nas to nie zniechęci – nawet jedna zapalona świeca wypełnia minimum przykazania.

 

Skomentuj

