Problemy z tożsamością narodową

Jakiś czas temu oglądałam w telewizji wiadomości na temat Kaszubów, którzy rozważają uznanie za narodowość. Po tym, gdy Ślązacy wywołali tak wiele kontrowersji, czas na Kaszubów, a być może i inne grupy etniczne/narodowościowe.

To, co mnie najbardziej zaciekawiło jednak była wypowiedź jednej pani (teraz nie pamiętam kim ona była), że cały pomysł jest kiepski, bo nikt nie chce aby Kaszubi musieli wybierać między narodowością polską a kaszubską. I tu uważam, że wiele ludzi źle rozumie całą sytuację. Zbyt wielu ludzi uważa, że można mieć tylko jedną narodowość, bądź czuć się emocjonalnie i kulturowo związaną z jedynie jednym narodem. Nic bardziej błędnego. Ja, na przykład, jestem Żydówką. Jestem także Polką. Obie narodowości współgrają we mnie harmonijnie, nie mam problemów z żadną i nie mam zamiaru wypierać się którejś z nich. Może to i dziwne dla niektórych, ale można czuć się 100% Polką i Żydówką równocześnie. Nie ma konfliktu, nie mam rozdwojenia osobowości i śpię w miarę spokojnie. Nikt nie będzie kazał Kaszubom wybierać – jeśli chcą, mogą być zarówno Polakami, jak i Kaszubami. A będąc uznanymi za mniejszość narodową zyskają potrzebne wsparcie dla kultywowania własnych tradycji i kultury. Podobnie jak Ślązacy zasługują na to, by szanowano ich tradycję, wyjątkowość, a śląski nie był traktowany jako oznaka braku wykształcenia lub polskości… Można być Polakiem – patriotą i równocześnie poczuwać się za część innego narodu lub grupy etnicznej. Niestety Hitler i Stalin zniszczyli przepiękną tradycję wielokulturowości w Polsce. Nagle mamy jakąś nienaturalną sytuację, gdzie „Polak” ma oznaczać jedynie katolika i osobę o jedynie polskim pochodzeniu etnicznym. Nigdy tak nie było. Polacy byli Żydami, katolikami, protestantami (często o narodowości niemieckiej bądź czeskiej), ortodoksami (często czując związek z narodowością Ukraińską bądź Rosyjską), Hucułami, Romani, Kaszubami, Ślązakami… Nie ma sensu wybierać, nie ma po co tego robić. Zawsze Polska była zlepkiem wielu narodowości i dało to polskiej kulturze wspaniały, wyjątkowy smak i bogactwo. Warto do tej myśli powrócić.

Tradycyjny haft kaszubski

Skomentuj

